TİCARET, ALIŞ-VERİŞ

 

MÜ'MİNLERİN EN İYİSİ TİCARETTE KOLAYLIK GÖSTERENDİR

  • Mü'minlerin en faziletlisi alışverişlerinde, borcunu ödemesi ve alacağını istemesinde kolaylık gösteren kimsedir. (Taberani)
  • Dikkat ediniz! İnsanlardan bir kısmı borçlarını güzel öder ve alacaklarını güzel isterler, karşıdakini incitmezler. Kimileri de borçlarını kötü öder, karşıdakini kırarlar; alacaklarını güzel isterler. Kıyamet Gününde kendilerine de bu şekilde muamele edilecektir. Dikkat ediniz! Bir kısmı da borçlarını kötü öder ve alacaklarını kötü isterler. Dikkat ediniz! Onların en hayırlısı borçlarını güzel ödeyen ve alacaklarını güzel isteyenlerdir.  En şerlileri de borçlarını kötü ödeyip alacaklarını kötü isteyenlerdir. (Tirmizi)

PİŞMAN OLUNAN BİR SATIŞTAN VAZGEÇMEK DAHA İYİDİR

  • Kim, pişman olan bir müslümanın pazarlığını bozmasına rıza gösterirse, Kıyamet Gününde ALLAH, onun günahlarını affeder. (Ebu Davud)

KOLAYLIK GÖSTEREN KOLAYLIK GÖRÜR

  • Muamelende kolaylık göster ki, sana da kolaylık gösterilsin. (Ahmed b. Hanbel)
  • Borçluları ayağına çağırıp tahsilât yapmak İslam'da yoktur. (Ramuz el-Ehadis)

BORCUNU ÖDEMEYEN IRZINI MUBAH KILAR

  • Borcunu ödeme imkânı bulan kimsenin bunu zamanında ödememesi, ırzını ve malını mubah kılar, insanlar onun aleyhinde dedikodu ederler. (İbn Hıbban)

ERKEN SAATTE YAPILAN TİCARET BEREKETLİDİR 

  • Sahr İbnu Vedâ'a el-Gamidi (ra) anlatıyor: "Rasulullah (asm) şöyle dua ederdi: "ALLAH'ım ümmetime erkenciliği mübarek kıl" Sahr tüccardı, o da ticarete günün ilk saatler inde çıkardı. Böylece zengin oldu ve malı arttı. (Ebu Davud)

MALIN ÖLÇÜLMESİ, TARTILMASI GEREKLİDİR

  • Sattığın zaman tart, satın alınca da tarttır. (Buhari)
  •  Zahirenizi ölçünüz ki, sizin için bereketlensin. (İbn-i Mace)

TARTININ AĞIR TUTULMASI GEREKİR 

  • Tarttığınız zaman tartınızı ağır yapın. (İbn-i Mace)

SATARKEN MALIN KUSURU SÖYLENMELİDİR

  • Müslüman, müslümanın kardeşidir. Müslüman din kardeşine kusurlu bir şey sattığı zaman kusurunu açıklamaması helal olmaz. (İbn-i Mace)
  • Kim bir şeyin ayıbını açıklamadan satarsa daima ALLAH'ın gazabına ve meleklerin lanetine maruz kalır, (ibn-i Mace)

SATIŞI KIZIŞTIRMAK SAKINCALIDIR

  • Alıcı olmadığınız halde, fiyatları kızıştırmak için müşteri ile satıcının aralarına girmeyin. (Buhari)

DEVAM EDEN PAZARLIĞA MÜDAHALE EDİLMEZ 

  • Kişi, kardeşi satın alma işini kesinliğe kavuşturuncaya kadar veya tamamen vazgeçinceye kadar araya girip alışverişte bulunmasın. (Nesai)

SATIŞTA YALAN SÖYLEMEK VE YALAN YERE YEMİN ETMEK CİDDİ BİR GÜNAHTIR

  • Ey tüccar topluluğu! Yalandan sakınınız. (Taberani)
  • Yalan yere yemin etmek günah ve pişmanlıktır. (İbn-i Mace)
  • Ebu Said el-Hudri (ra) anlatıyor: "Bir bedevi bir koyun getirdi. "Onu üç dirheme satar mısın?" dedim. "Hayır, Vallahi!" dedi. Sonra onu üç dirheme sattı. Bunu Rasulullah'a (asm) anlattığımda: "Ahiretini dünyalığa sattı" buyurdu." (ibn-i Hıbban)

MALA PAZARLIK FİYATI KOYMAK SAKINCALIDIR

  • Kayle Ümmü Benî Emmâr (ra) anlatıyor: "Rasulullah'ın (asm) yaptığı umrelerden birinde kendisine Merve'de yaklaştım ve: "Ey ALLAH'ın Rasulü! Ben ticaret yapan bir kadınım. Bir şeyi satın almak istediğim zaman arzuladığımdan daha düşük bir fiyat teklif ediyorum. Sonra yavaş yavaş arttırarak arzuladığım fiyata geliyorum, böyle yapmama ne dersin?” dedim. Şu cevabı verdi: "Ey Kayle, böyle yapma. Bir şey satın almak istedin mi, düşündüğün fiyatı söyle, sana verilsin veya verilmesin." Rasulullah sonra şunu söyledi: "Bir malı satmak istediğin zaman da yüksek fiyatı değil satmak istediğin fiyatı söyle” (İbn-i Mace)

ÇALINTI MALDA HAK İLK SAHİBİNİNDİR

  • Bir kimsenin bir eşyası kaybolsa veya çalınsa, sonra bunu bir adamın satmakta olduğunu görse o malın hakkı ilk sahibinindir. Onu satın almış olan kimse de satandan bedelini geri alır. (İbn-i Mace)

MALIN PAZARA İNMEDEN YOLDA SATILMASI SAKINCALIDIR

  • Satıcılar mallarını çarşıya indirmezden önce onları yolda karşılayıp alış-veriş yapmayın. (Tirmizi)

TESLİM ALINMAMIŞ MAL SATILMAZ

  • ALLAH Rasulü (asm) Attab ibnu Esid'i (ra) Mekke'ye gönderdiği zaman kendisini, satın alınıp ta henüz teslim alınmamış bir malın kârından men etmiştir. (İbn-i Mace)

KARABORSACILIĞIN TEHLİKESİ

  • Karaborsacı ne kötü bir kuldur. Bir ucuzluk işitse ona üzülür ve bir pahalılık işitse ona sevinir. (Ruzeyn)
  • Her kim, Müslümanların zararına pahalılık meydana getirmek için fiyatlarına müdahale ederse, Kıyamet Gününde onu müthiş bir azaba koymak ALLAH'a hak olur. (Ahmed b.Hanbel)

BORÇLU ÖLMEK SAKINCALIDIR

  • Kudret ve iradesiyle yaşadığım ALLAH'a yemin ederim ki borçlu olan bir kimse ALLAH yolunda öldürülse, sonra diriltilip tekrar öldürülse, daha sonra diriltilip tekrar öldürülse borcu ödenmeden yine de cennete girmez. (Nesai)

İKİ ORTAK TA GÜVENİLİR OLURSA ÜÇÜNCÜLERİ ALLAH OLUR

  • ALLAH şöyle buyurdu: "iki ortaktan biri diğerine ihanet etmediği müddete, onların üçüncüsü Benim. Ancak, biri diğerine ihanet ettiği zaman aralarından çıkarım." (Ebu Davud)

FAİZ LANETLENMİŞTİR

  • ALLAH Rasulû (asm) faiz yiyene, yedirene, faiz muamelesini yazıyla tespit edene ve şahitlik yapana la'net etti ve "Bunlar günaha eşittir" buyurdu. (Müslim)

HELAL RIZIK KAZANAN O İŞE DEVAM ETSİN

  • Meşru bir işten helal rızık kazanan kimse, o işe devam etsin. (Taberani)

ALIŞ-VERİŞTE SÖZ SATANINDIR 

  • Alış-veriş yapan iki kişi ihtilaf ederlerse, satanın sözü esas alınır, satın alan müşteri ise serbest bırakılır. (Tirmizi)
Yazar: 

Yorumlar


Selam aleyküm, baslikta ve

Selam aleyküm, baslikta ve içeriginde geçen Allah degilde Allah'in Rasulû olabilirmi ? çunku baslikta ALLAH sonrasi (asm) yazilmis, bu peygamberimiz (sav) içindir biliyorum. İKİ ORTAK TA GÜVENİLİR OLURSA ÜÇÜNCÜLERİ ALLAH (asm) OLUR ALLAH şöyle buyurdu: "iki ortaktan biri diğerine ihanet etmediği müddete, onların üçüncüsü Benim. Ancak, biri diğerine ihanet ettiği zaman aralarından çıkarım." (Ebu Davud)

ve Aleyküm Selam; Evet,

ve Aleyküm Selam; Evet, hatalı yazılmıştı, düzelttik. Uyarınız için Allah razı olsun.

Borcunu ödeme imkânı bulan

Borcunu ödeme imkânı bulan kimsenin bunu zamanında ödememesi, ırzını ve malını mubah kılar, insanlar onun aleyhinde dedikodu ederler. (İbn Hıbban) bu hadisin manasını çıkaramadık,eğer mümkünse bizi bilgilendirirmisiniz..ırzını mübah kılar sözü neyi ifade etmektedir.

Buradaki "ırzını ve namusunu

Buradaki "ırzını ve namusunu mubah kılar" kısmını anlamadığınızı düşünüyoruz. O kısmı şöyle anlamak mümkün: "bir insan imkanı olduğu halde borcunu ödemediği halde hem insanlar arasında güvensiz olarak anılmaya hakkında dedikodu yapılmaya başlar, hem de kendi ailesine ve çevresine zarar verir. diğer taraftan onun malı artık alacaklıları tarafından da haciz tarzı metodlarla alınması mübah hale gelir."